SUPERIORNO ZNANJE I BLAGODATI KOJIMA JE OBDAREN SULEJMAN, A.S.



“Gospodaru moj,” - rekao je - “oprosti mi i daruj mi vlast kakvu niko, osim mene, nece imati! Ti, uistinu, bogato daruješ!” (Sad, 35)
Allah, dž. š., je primio Sulejmanovu dovu, navedenu u prethodnom ajetu, podržao ga i obdario veoma velikim nimetima i izuzetnim znanjem; dao mu bogatstvo koje niko drugi nece moci dostici, raskošno carstvo i jednu nevidenu i neuporedivu vlast. U ajetima u kojima se prenose odredeni dijelovi iz života Sulejmana, a. s., iznosi se niz detalja u vezi sa ovim bogatstvom, mocu i vlašcu i nacinom korištenja znanja koje je posjedovao.
Allah, dž. š., je primio Sulejmanovu dovu, navedenu u prethodnom ajetu, podržao ga i obdario veoma velikim nimetima i izuzetnim znanjem; dao mu bogatstvo koje niko drugi nece moci dostici, raskošno carstvo i jednu nevidenu i neuporedivu vlast. U ajetima u kojima se prenose odredeni dijelovi iz života Sulejmana, a. s., iznosi se niz detalja u vezi sa ovim bogatstvom, mocu i vlašcu i nacinom korištenja znanja koje je posjedovao.
Sulejmanu je dato pravo izricanja presude
Obratimo li pažnju na živote pejgambera, vidjet cemo da u njihovim odlukama, razlicitim praksama i govorima, sasvim ocito do izražaja dolazi razum i mudrost, produkt jednog izuzetnog znanja (iluma) kojim ih je Gospodar obdario. I Sulejman, a. s., je pejgamber kome je dato znanje i pravo na izricanje presude. Tokom cijelog svog života je, isto kao i njegov otac, Davud, a. s., “sudio ljudima po pravdi” (Sad, 26), i na najpravicniji nacin rješavao razovrsne nesporazume koji su dolazili do njega.

I ucinismo da Sulejman pronikne u to (sud), a obojici smo mudrost i znanje dali. … (Al-Anbiya’, 79)

Da bi jedan pravni sistem uspješno funkcionirao, on, prije svega, ima potrebu za pravednim upravljacima, za ljudim vjernicima koji pravedno presuduju. I Sulejmanov period je - kao što je to Allah, dž. š., i saopcio u ajetu “Svaki narod je imao poslanika. I kad poslanik njihov dode medu njih, njima ce biti pravedno presudeno, nasilje im nece biti ucinjeno.” (Yunus, 47) - jedan period u kome se u pravom smislu rijeci primjenjivala ova pravednost. Iz kur’anskih ajeta se razumije da je u periodu Sulejmana, a. s., bio jedan pravican pravni sistem. Sulejman i Davud, a. s., bili su osobe koje su vodile sudske procese i koji su pravedno presudivali.

I Davudu i Sulejmanu, kada su sudili o usjevu što su ga nocu ovce necije opasle - i Mi smo bili svjedoci sudenju njihovu. (Al-Anbiya’, 78)

U ovom kontekstu su veoma ilustrativne rijeci koje je Sulejman, a. s., izgovorio nakon što je izvršio smotru ptica na kojoj nije bila prisutna ptica zvana Hudhud:
Jedan primjer Sulejmanovog pravicnog postupanja je i stav koji je pokazao nakon nestanka Hudhuda. Hudhudu je prvo pružio priliku odbrane, pažljivo ga je saslušao i nije ga kaznio jednom preuranjenom odlukom, sacekao je da Hudhud donese jedan jasan dokaz.

I on izvrši smotru ptica, pa rece: “Zašto ne vidim pupavca (Hudhud), da nije odsutan? Ako mi ne donese valjano opravdanje, teškom cu ga kaznom kazniti ili cu ga zaklati!” (An-Naml, 20-21)

Zar ne znaš da Allaha hvale svi koji su na nebesima i na Zemlji, a i ptice širenjem krila svojih; svi znaju kako će Mu se moliti i kako će ga hvaliti. A Allah dobro zna ono što oni rade.
(An-Nur, 41)

Sulejman, a. s., je poducen govoru ptica
Allah, dž. š., je Sulejmana, a. s., poducio pticijem govoru i, zahvaljujuci tom izuzetnom znanju, osigurao da on u svojoj vojsci oformi cetu ptica. Tako je Sulejman, a. s., ostvarivao kontakt sa pticama i na željeni nacin uspijevao upravljati njima. Ova cjelokupna situacija je rezultat Allahove milosti prema Sulejmanu, a. s. Svjestan toga, Sulejman je, u svojim obracanjima narodu, posebno naglašavao da je to znanje kojem ga je poducio Allah, dž. š. Isticao je da je to odlika koja nije njegova i da, jedino Allahovim poducavanjem, ljudi mogu imati takvo znanje. Na taj nacin je jasno izrazio svoju nemocnost i predanost Allahu, dž. š.:

I on izvrši smotru ptica, pa reče: “Zašto ne vidim pupavca (Hudhud), da nije odsutan? Ako mi ne donese valjano opravdanje, teškom ću ga kaznom kazniti ili ću ga zaklati!” (An-Naml, 20-21)
Iz ovog podatka iz kur’anskog kazivanja o Sulejmanu, a. s., pojavljuju se odredeni veoma bitni rezultati.
Ptice posjeduju jedan sebi svojstven govor na frekvencijama koje covjek ne može cuti. Sulejmanu, a. s., dato je znanje pomocu kojeg je uspijevao razumjeti ovaj govor posebnih frekvencija. To, isto tako, može biti i neko tehnološko pomagalo.
Uz pomoc Sulejmanovog, a. s., razumijevanja ovog tonskog komuniciranja sa pticama na razlicitim frekvencijama, moguce je da im je tako izdavao naredenja i da su one izvršavale njegova naredenja. (Allah, dž. š., najbolje zna.)
S ulejman, a. s., je ponekad ptice koristio za prenošenje vijesti, a ponekada i u kontekstu prikupljanja obavještajnih informacija i na taj nacin je uspijevao dolaziti do veoma bitnih informacija. Posredstvom ovog znanja olakšao je komunikacije sa ostalim zemljama, pružena mu je mogucnost da jednostavno dopre do teritorija do kojih je inace bivalo teško dopirati. (Allah, dž. š., najbolje zna.)
Moguce je da se ovim ajetom skrece pažnja na postojanje jedne izuzetne tehnologije koja ce se, u slicnom obliku, koristiti u ahir-i zemanu. Moguce je, isto tako, da se pticama spomenutim u ovom kazivanju išareti ne na uobicajene ptice, vec na bespilotne avione koji se i danas koriste.
Izvan toga, nije iskljucena i mogucnost da je, radi prikupljanja podataka o ostalim državama i dušmanima, na ove ptice montirao izvjesne prijemnike, da je tako dolazio do video i audio zapisa i da je prikupljene snimke na razlicite nacine koristio u upravljanju zemljom.

... a stvara i ono što ne znate.
(An-Nahl, 8)
Ptice ne posjeduju zvučne žice. Radi proizvodnje glasa, u zvučnu kutiju ptice šalju se vibracije. Koliko je mišića vezano za ovu zvučnu kutiju, toliko ptica može proizvesti tonova. Ilustracije radi, slavuji imaju dosta mišića i u stanju su proizvesti niz različitih tonova.1

Za ptice je glasovna komunikacija veoma bitna, a naročito u mjestima gdje bilje  smanjuje vidljivost, kao što su šume, baruštine i pašnjaci. Ptice komuniciraju metodama kao što je pjev, razni krikovi i lagani udari. Svaka vrsta ima svojstven poj ili pojeve. Štaviše, neke ptice imaju preko deset različitih zvižduka i pojeva. Neke ptice su, pak, ustanju imitirati ljude ili pojeve ptica drugih vrsta.2

 
Opcepoznato je da je Sulejman, a. s., imao veliku dominaciju nad džinima i šejtanima. U 12. ajetu kur’anskog poglavlja Saba’, Allah, dž. š., saopcavaslijedece: “... i ucinili smo da džini, voljom njegova Gospodara, pred njim rade...” A u 82. ajetu poglavlja Al-Anbiya’ kaže: “I šejtane neke da zbog njega rone, a radili su i poslove druge, i nad njima smo Mi bdjeli.”. Razmisli li se u svjetlu ovih kur’anskih ajeta, moguce je doci i do konstatacije da je Sulejman, a. s., imao vojsku sastavljenu od džina pticijeg izgleda.
Hafiz Osman, sulus nesih kit’a, XVII stoljeće: “Pokorili smo se Gospodaru svjetova, predali se razlozima nesreće.’’


JEZIK MEĐUSOBNE KOMUNIKACIJE PTICA
Ptice posjeduju jedan specijalan jezik sporazumijevanja i u tom cilju one veoma vješto koriste svoje glasove.
Ptice uspostavljaju kontakt koristeći određenu frekfenciju (zvučni talas UV-A). Mi to ne možemo poimati, zato što se ta komunikacija odvija na zvučnim talasima koje ne možemo čuti. Svoje mlade, roditelje, parove, ptice prepoznaju kroz ove glasove, tako okupljaju svoja jata i međusobno se obavještavaju u slučajevima opasnosti. Frekfenciju komunikacije mogu promijeniti i veoma brzo mogu prenositi informacije.4


Zvukovi nazvani ultrasonik i transonik su zvučni talasi koji se nalaze iznad granica normalnog ljudskog sporazumijevanja. Veliki broj ptica, insekata ili glodara, sisara kao što su pas, mačka, slijepi miš, čuju velike frekfencije i tako ostvaruju međusobni kontakt. Ali, čovjek ne može čuti te tonove i zato ne uspijeva poimati sporazumijevanje između aktualnih živih bića. Međutim, sasvim je izvijesno da je, kao što se to vidi iz kur’anskih ajeta, Allah, dž. š., Sulejmana, a. s., podario znanje i tehnologiju kojom je uspijevao dešifrirati ove glasove.5


UPOTREBA OBAVJEŠTAJNIH UREĐAJA


Zahvaljujući mikrokamerama, danas je krajnje olakšano obavještajno snimanje. Danas je veoma jednostavno doći do mikrokamera, koje su nekad koristile samo obavještajne organizacije i koje su se tajile od javnosti.

Zahvaljujući mikrokamerama koje se mogu ugraditi na mjestima kao što je kravata, ručni sat, stolna lampa, olovka, naočare, jakna, utičnica, knjiga, upaljač, oštrač za olovke, kapa, radio, igračka, mobilni telefon, protivpožarni detektor, biljka 6 moguće je sasvim neopaženo načiniti željeni snimak. Dimenzije ovih kamera koje se svakim danom sve više smanjuju kreću se od dva milimetra do nekoliko centimetara.7 Kao što je slučaj sa prethodno navedenim predmetima, iste mikrokamere moguće je ugraditi i na različita živa bića.

Ove mikrokamere posjeduju niz odlika. Ilustracije radi, snimak postignut ovim mikrouređajem za snimanje istog je kvaliteta kao i snimak načinjen uređajem normalne veličine. Ove kamerama, koje rade na baterije, moguće je snimati u boji, a i crno-bijeloj tehnici. Dok neke kamere rade bez prestanka, neke se, pak, automatski aktiviraju prilikom i najmanjeg pokreta u okruženju u kome se nalaze, a isto tako se automatski i gase prilikom smirivanja sredine. Ovim mikrokamerama, koje, kao što smo već rekli, rade na baterije, moguće je satima snimati. A infrared kamere mogu snimati na prostoru od oko 150 metara i u najvećoj tami.8
Uređaji za obavještajna prisluškivanja se na engleskom jeziku nazivaju ‘‘bu’’g (buba). Kada se postave na jedno mjesto, ove bube imaju funkciju da prenose obavještajne informacije na drugo mjesto ili da ometaju komunikaciju suprotne strane. Osoba koja prisluškuje ove uređaje može biti udaljena na nekoliko stotina metara, ali je u stanju da željene tonove sluša na jedan besprijekoran način. Proizvodnja, prodaja i primjena ovih uređaja u Americi predstavlja industriju od više milijardi dolara.9 Ovi uređaji se sve više koriste u istraživanju zločina, u prisluškivanju telefona i mjesta počinjenih zločina.

Postoji više vrsta prislušnih uređaja, ‘‘buba’’. Ultrasonična vrsta ima moć da normalni ton pretvori u zvučni signal koji je iznad ljudskog sluha. Ultrasonični signal se kasnije ponovo vraća u normalne zvučne talase.

Osim toga, postoji mogucnost i to da su ptice koje se spominju u ajetu usmjeravane uz pomoc džina, i da je, isto tako, Sulejman, a. s., uz pomoc džina, pticama nalagao sve željene poslove.
 
Kuran je knjiga koju je, za cijelo covjecanstvo, Allah, dž. š., ucinio aktualnom do Sudnjega dana. Prema tome, postoji mogucnost i da ce se dogadajislicni onima navedenim u kur’anskom kazivanju o Sulejmanu, a. s., dogoditi i u ahir-i zemanu. Ovi ajeti se mogu komentirati i kao išaret da ce i u ahir-i zemanu Allah, dž. š., džine i šejtane staviti u službu covjeka. Moguce je da ce se u ahir-i zemanu ljudi veoma široko koristiti visokom tehnologijom na koju se, opet, išareti u aktualnom kazivanju. (Allah, dž. š., najbolje zna.)
Sulejmanovo, a. s., razumijevanje mravice

I kad stigoše do mravlje doline, jedna mravica rece: “O, mravi, ulazite u stanove svoje da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne primijete!” (An-Naml, 18)
Moguce je naciniti slijedece komentare navedenog ajeta:
Mravica je shvatila da je vojska koja je stigla u dolinu Sulejmanova vojska. Ovdje je prisutno jedno krajnje svjesno i razumno prepoznavanje. To što su mravi koji su se nalazili u ovoj dolini medusobno pricali i što su bili sasvim svjesni onoga što se dešava oko njih, možda išareti na to da su oni jedna sasvim druga zajednica. Ovo svjesno ponašanje podsjeca na mogucnost da su aktualna bica džini. (Allah, dž. š., najbolje zna.)

Allahu se klanja sve živo na nebesima i na Zemlji, u prvom redu meleki, i oni se ne ohole, boje se gospodara svoga koji vlada njima, i čine ono što im se naredi. (An-Nahl, 49-50)
 
Osim toga, ovdje se ne govori o bilo kakvom mravu. Pažnja se skrece na jedno posebno mjesto zvano “mravlja dolina” i na posebne mrave. A topovecava vjerovatnocu da su ta bica, ustvari, džini.
I on se nasmija glasno rijecima njenim i rece: “Gospodaru moj, omoguci mi da budem zahvalan na blagodati tvojoj, koju si ukazao
meni i roditeljima mojim, i da cinim dobra djela na zadovoljstvo Tvoje, i uvedi me, milošcu Svojom, medu dobre robove Svoje!” (An-Naml, 19)

Silikonska dolina, koja je, ujedinjavanjem znanja i iskustava američkih naučnika i u ishodu težnji izlaska na svjetsko tržište, formirana je 1950-ih godina na području od 4000 km2, a na inicijativu Stanford univerziteta iz Californie. Na ovom području je okupljeno 8000 kompanija koje rade na poljima visoke tehnologije i informatike. Na razvijanju proizvoda visoke tehnologije, u ovoj dolini radi gotovo 300.000 naučnika, inžinjera i istraživača, koji su najkompetentniji u svojim oblastima. Veliki dio tehnoloških dostignuća realiziraju se upravo u ovom području.10
Moguce je da se u tome što je Sulejman, a. s., cuo razgovor medu mravima nalaze odredeni ilustrativni išareti i na dostignuca koja ce u ahir-i zemanu biti zabilježena u racunarskoj tehnologiji.
Danas se terminom “Silikonska dolina” oznacava centar svijeta tehnologije. Krajnje je znacajno da se u kazi-vanju o Sulejmanu, a. s., spominje jedna ‘‘mravlja dolina’’. Sasvim je moguce da ovim ajetom Allah, dž. š., skrece pažnju na jednu naprednu tehnologiju koja ce biti postignuta u ahir-i zemanu.
Posljednja dostignuća u mini tehnologiji: vojska robot-mrava
One koji se budu zbog Nas borili Mi ćemo, sigurno, putevima koji Nama vode uputiti; a Allah je, zaista, na strani onih koji dobra djela čine!  (Al-’Ankabut, 69)

Najpoznatiji od projekata koji se razvijaju po ugledu na mrave ‘‘Projekti vojske robot-mrava’’, koji se nezavisno vode u različitim državama. Ilustracije radi, istraživanjima, koja se vode na Virginia Polytechnic Institutu i Univerzitetu Virginia State namjeravaju se razviti mali, jeftini i jednostavni roboti. Cilj je od ovih robota međusobno istog fizičkog izgleda, formirati jednu robot-armiju. Razlog praktičnosti ovih robota projekt-voditelji saopćavaju slijedećim riječima: “Djeluju u grupi, koordinirano izvršavaju fizička zaduženja i zajednički donose odluku.” Svi mehanički i elektronski projekti ove armije robota projektirani su po ugledu na ponašanje zajednice mrava. Zato što liče na ove životinje, roboti su nazvani “armija mrava”.

Robot-sistem “armija mrava” je u samom početku projektiran kao jedan “sistem za prenošenje materijala”. Prema ovom scenariju, niz ovih malih robota su trebali biti uposleni u zajedničkom podizanju i prenošenju predmeta. Potom je donesena odluka da se koriste i za druge različite operacije.


U vezi sa tim je u jednoj publikaciji na slijedeći način opisano u koje svrhe će biti upotrebljavani ovi roboti:
“Čišćenje nuklearnih i opasnih materija, rudarstvo (vađenje i spasa-vanje materijala), deminiranje, obavješajna služba i straža, istraživanje površine planeta i kopanje.”11

A u jednom izvještaju koji je izraelskom parlamentu podnesen od strane stručnjaka za tehnologiju mrava-robota, Israela A. Wagnera, projekti mrava-robota su opisani na slijedeći način:

“Mravi-roboti su fizička bića kreirana za realizaciju jednog zajed-ničkog cilja. Uočljivo je da oni troše veoma ograničenu energiju i da uspostavljaju kontakt ostavljanjem mnogobrojnih tragova na području djelovanja. Raspodjela poslova među ovim robotima može se realizirati ili od strane jedne individue koja osigurava centralnu kontrolu i šalje upute ostalim agen-tima, ili ispunjavanjem određenog zadatka prethodno uvjetovane posluš-nosti jedinki.

A treći put je da se ova saradnja u toku obavljanja posla pojavi prirodno, bez prethod-nog odlučivanja. Namjena korištenja ovih robota može biti istraživanje, izvlačenje mapa, čišćenje terena neke kuće, otkrivanje neke nepoznate planete ili čišćenje miniranog terena.”12

Kao što se vidi i iz navedenih ilu-stracija, socijalni život mrava danas pred-stavlja temelje niza projekata i robot tehnologija, koja je razvijena ugledanjem na mrave, a ljudima osigurava mnogo koristi i olakšica. Eto, zbog toga je veoma bitno to što se u kur’anskom kazivanju o Sulejmanu, a. s., skreće pažnja na mrave i na dolinu u kojoj su se nalazili. Ovim ajetom Allah, dž. š., možda skreće pažnju na tehnološki razvoj u doba Sulejmana, a. s. Naprimjer, formulacijom “mravi”, koja se proteže kroz aktualne ajete, možda se išareti na armiju načinjenu od robota. Osnivanjem vojske načinjene od robota visoke tehnologije, a koji su potpomognuti džinima i šejtanima koji su djelovali pod njegovom komandom, Sulejman, a. s., ih je možda upotrebljavao u različitim operacijama.

U navedenim ajetima se, osim toga, možda išareti i na pomake koji će se u periodu ahir-i zemana desiti u robot-tehnologiji, na to kako će roboti imati veoma veliku ulogu u životu čovjeka, na to kako će, obavljanjem niza teških poslova umjesto čovjeka, njegov život načiniti još komfornijim. (Nesumnjivo, Allah, dž. š., je Taj koji najbolje zna.)
Tako ne govore samo oni koji vjeruju i dobra djela čine, i koji često Allaha spominju, i koji uzvraćaju kad ih ismijavaju... (Aš-Šu’ara’, 227)

Osim toga, danas se mravi i odredene vrste insekata veoma široko koriste u polju visoke tehnologije. Robot projektima razvijenim po ugledu na ova bica ima za cilj služba u nizu oblasti, od odbrambene industrije do tehnologije. U ajetu se možda išareti na ova dostignuca.
Stavljanje vjetra pod komandu Sulejmana, a. s.


A Sulejmanu vjetar jaki poslušnim ucinismo - po zapovijedi njegovoj je puhao prema zemlji koju smo blagoslovili; a Mi sve dobro znamo. (Al-Anbiya’, 81)
 
Allah, dž. š., je pod komandu Sulejmana, a. s., stavio vjetar i osigurao mu priliku da ga, kao orude, koristi u razlicite svrhe. Ovom formulacijom se, možda,išareti na to da je energija vjetra, u vrijeme Sulejmana, a. s., korištena u tehnologiji, a da ce, isto tako, biti korištena i u ahir-i zemanu.
Isticanjem da Sulejmanu “vjetar jaki poslušnim ucinismo” možda se skrece pažnja i na visoku avio tehnologiju koja ce biti veoma razvijena u ahir-i zemanu.




Turbine na vjetar se danas u mnogim zemljama svijeta veoma ušestalo koriste u podmirenju potreba za električnom energijom. Ove turbine su u XXI stoljeću došle u položaj najbitnijeg energetskog izvora i formiraju svojevrsnu jeftinu i produktivnu alternativu generatorima na gorivo.

On je poslao Poslanika Svoga s uputom i vjerom istinitom da bi je uzdigao iznad svih vjera. A Allah je dovoljan Svjedok! (Al-Fath, 28)

Sila koja se formira dok je avion u zraku, naziva se aerodinamička sila. Težina aviona, odnosno sila zemljine teže je jedna kvantna masa. A aerodinamička sila formira se na površinama kada se avion suočava sa zrakom iz okruženja. Komponenta ove sile koja je vertikalna u odnosu na površinu naziva se ‘‘pritisak’’, a komponenta koja je vodoravna u odnosui na površinu zove se ‘‘sila trenja’’. Komponenta od ukupne aerodinamičke sile, koja su okomite (odozgo i odozdo) u odnosu na smijer kretanja aviona zovu se ‘‘sila nosivosti’’, komponenta koja je paralelna (naprijed i natrag) sa smijerom kretanja aviona ‘‘povlačna sila’’, a komponenta koja je okomita i bočna na ove dvije zove se ‘‘bočna sila’’. Sila nosivosti u vertikalnoj površini u vodoravnom letu aviona vrši suprotan utjecaj u ondosu na silu zemljine teže. Kada ove dvije sile postanu ujednačene avio postiže moć stabilnog leta.
Avionska krila su projektirana na način da, formiranjem razlike pritiska, imaju ulogu nosača. Let se realizira zahvaljujući nosivosti, formiranoj zrakom koji se kreće oko krila. Kada se postigne jedna noseća snaga koja je jednaka težini aviona, točkovi se odvajaju od zemlje i avion polijeće. Ova noseća snaga se pojavljuje na slijedeći način:
U normalnim uvjetima, zrak je u vidu talasa i posjeduje jedno lagano strujanje. Međutim, uporedo sa kretanjem krila mijenja se i strujanje zraka, koji se razdvaja i prolazi pored krila. Krilo ima profil u obliku grbe na gornjem dijelu. Zbog određenih fizičkih zakona, ubrzava se zrak koji prolazi iznad krila i formira pritisak koji je slabiji od pritiska zraka ispod krila. Drugim riječima, dok donji zrak krila više diže prema gore, gornji zrak ih manje gura prema dolje. Ove razlike u pritisku dovode do toga da se avion tjera od dolje prema gore i da se tako odvlači prema visinama. U ovakvoj situaciji avion nadvladava silu zemljine teže, a isto tako se formira i snaga nosivosti koja osigurava da ostane u zraku. I avion polijeće.  



A Sulejmanu - vjetar, ujutro je prevaljivao rastojanje od mjesec dana, a i navecer rastojanje od mjesec dana… (Saba’, 12)

Možda se formulacijom iz ajeta ‘‘...vjetar, ujutro je pre-valjivao rastojanje od mjesec dana, a i navecer rastojanje od mjesec dana …” skrece pažnja na to da se Sulejman, a. s., veoma brzo kretao medu razlicitim teritorijama, od jednog do drugog mjesta.
Postoji mogucnost da je Sulejman, a. s., koristio tehnologiju koja je nalik na savremenu avio tehnologiju, da je napravio prijevozna sredstva koja su se kretala na vjetar i da je, zahva-ljujuci njima, za veoma kratko vrijeme prelazio velike uda-ljenosti. (Nesumnjivo, Allah, dž. š., je Taj koji najbolje zna.)
Išareti koji upozoravaju na upotrebu elektricne energije


... i ucinili smo da mu iz izvora rastopljen bakar tece... (Saba’, 12)
Jedna od velikih blagodati kojima je Allah, dž. š., obdario Sulejmana, a. s., je i “rastopljen bakar”. Ovaj ajet moguce je komentirati na nekoliko nacina.
Korištenjem šejtana i džina, koji su se nalazili pod njegovom kontrolom, moguce je da je rastopljenim bakrom Sulejman, a. s., nalagao da se naprave velike zdjele za dekoraciju, a i za upotrebu, te za hramove, spomenike i kotlove. Upravo, i kur’anski ajeti govore o tim zdjelama, kotlovima i spomenicima (Saba’, 13).
A upotreba rastopljenog bakra, isto tako, možda upucuje i na postojanje jedne visoke tehnologije koja koristi elektricnu energiju. Kao što je opcepoznato, bakar je jedan od metala koji najbolje provode toplotu i struju i u tom pravcu predstavlja temelj elektroindustrije. Znacajan dio proizvedenog bakra u Svijetu koristi se u elektroindustriji.
Moguce je da je struja, koja je u vrijeme Sulejman, a. s., proizvodena u velikim kolicinama, korištena u širokim oblastima, kao što su gradevinarstvo i komunikacije. Isto tako, moguce je da se formulacijom “tece”, koja se spominje u navedenom ajetu, upozorava da je upotreba bakra veoma široka. (Nesumnjivo, Allah, dž. š., je taj koji najbolje zna.)
Formulaciju iz ajeta “aynel kitri” odredeni komentatori Kur’ana (mufessiri) komentiraju kao petrol. Danas, u visokoj tehnologiji petrol predstavlja najosnovniju sirovinu. Moguce je da je i Sulejman, a. s., veoma izraženo koristio petrol u funkciji tehnologije svoga vremena. (Nesumnjivo, Allah, dž. š., je taj koji najbolje zna.)
Između njih smo Mi vode određivali i oni su, odazivajući se zapovijedi Našoj, na Pravi Put upućivali, jer su strpljivi bili i u dokaze Naše čvrsto vjerovali. (As-Sadžda, 24)

Ako se ‘‘aynel kitri’’, formulacija iz 12. ajeta sure Saba’, shvati kao otopljeni bakar, onda je sasvim izvjesno da se time upozorava na današnju elektro industriju. Bakar, kao jedan od najboljih provodnika toplote i električne nergije, jedan je od najtemeljnijih metala visoke tehnologije.

Stavljanje džina i šejtana pod Sulejmanovu komandu

...I da džini, voljom njegova Gospodara, pred njim rade; a kad bi neki od njih otkazao poslušnost naredenju Našem, ucinili bismo da ognjenu patnju osjeti. (Saba’, 12)

Druga blagodat kojom je Allah, dž. š., obdario Sulejmana, a. s., je i cinjenica da je džine i šejtane ucinio njegovim slugama. Džine i šejtane, koje je imao pod svojom komandom, Sulejman, a. s., je, isto tako, koristio u razlicitim oblicima u gradevinarstvu i zanatskim djelatnostima.


I Mi smo dali da mu služe: vjetar koji je prema zapovijedi njegovoj blago puhao onamo kuda je on htio - i šejtani, sve graditelji i gnjurci. (Sad, 36-37)

Davanje šejtana pod Sulejmanovu, a.s., komandu je velika blagodat kojom ga je obdario Allah, dž. š., pošto je šejtan bice koje posjeduje niz znanja o svijetu i skrivene ili tajne podatke o dogadajima koji se dešavaju na Zemlji. Moguce je da je, sa jednim bicem pod svojom komandom koje posjeduje takve odlike, Sulejman, a. s., hem postizao olakšice u kontaktima sa ostalim državama, hem osiguravao olakšice u vladanju svojom zemljom.


I šejtane neke da zbog njega rone,  a radili su i poslove druge, i nad njima smo Mi bdjeli.  (Al-Anbiya’, 82)

Moguce je da je ove šejtane koji rone Sulejman, a. s., upošljavao u veoma razlicitim dužnostima. Kao što postoji mogucnost da su šejtani bili aktivirani u vojnim i obavještajnim službama, moguce je da su bili aktivirani i u poljima nauke. Naprimjer, moguce je da ih je Sulejman, a. s., koristio u dužnostima kao što je obradivanje podmorskih bogatstava i provodenje odredenih podmorskih istraživanja radi upošljavanja u službu covjeka.
Iz navedenog ajeta se razumije znacaj i podmornih, a ne samo nadzemnih obradivanja. Medutim, da bi se izvadili i preradili vrijedni metali, poput petrola i zlata, i da bi se doveli u korisno i upotrebljivo stanje, potrebna je visoka tehnologija. Moguce je da su Sulejmanu, a. s., u prošlosti šejtani osigurali ovu tehnicku podršku i ljudsku snagu.
A uz pomoc oruda, aparata moderne tehnologije i podmornica, koje je u ahir-i zemanu Allah, dž. š., stavio u službu covjeku, još više je olakšano eksploatiranje podmornih bogatstava. Moguce je da ajet posjeduje jedno upozorenje u ovom pravcu.
Davudu i Sulejmanu smo znanje dali i oni su govorili: “Hvala Allahu, koji nas je odlikovao iznad mnogih vjernika, robova Svojih!
(An-Naml, 15)

Moguce je da se, osim toga, u ajetu skrece pažnja i na obradu ukrasnih predmeta, kao što su biseri i merdžani, kao i ostalih blagodati koje se nalazepod morem. (Nesumnjivo, Allah, dž. š., je taj koji najbolje zna.)
Na kraju ajeta sa prethodne stranice, Allah, dž. š., saopcava “... i nad njima smo Mi bdjeli.” Ovim ajetom se još jednom podsjeca da su šejtani ronioci, koji su pod Sulejmanovom, a. s., komandom obavljali dužnost u morskim dubinama, bili pod kontrolom Allaha, dž. š., Gospodara nebesa i Zemlje. Kao jedan vid Svoga rahmeta, Allah, dž. š., je takoder Svome pejgamberu poklonio šejtane, jednu snagu kojoj nije pružena mogucnost da se pobuni protiv Sulejmana, a. s.

Zar nisi siroče bio, pa ti je On utočište pružio, i za pravu vjeru nisi znao, pa te je na Pravi Put uputio, i siromahsi bio, pa te je imućnim učinio?  (Ad-Duha, 6-8)


On čini da se morem koristite, da iz njega svježe meso jedete i da vadite nakit kojim se kitite - ti vidiš lađe kako gasijeku da biste nešto iz obilja njegova stekli i da biste zahvalni bili. (An-Nahl, 14)



 Oni su mu izrađivali što god je htio:  hramove i spomenike, i zdjele kao čatrnje,  i kotlove nepokretne...  (Saba’, 13)
Iz prethodnog ajeta se razumije da su, Sulejmanovim, a. s., uputstvima i usmjeravanjem, umjetnicka djela izradivali džini i šejtani. Skrece se pažnja da je, svojim licnim uputstvima nalažuci izradu veoma pompeznih umjetnickih djela, Sulejman, a. s., imao veoma jako izraženo umjetnicko i estetsko poimanje.


 I o blagodati Gospodara svoga kazuj!  (Ad-Duha, 11)

Sve izobilje je Allahovo dobrocinstvo
Svu moc i bogatstvo kojim ga je Allah obdario, Sulejman, a. s., je koristio radi najljepšeg predstavljanja i propovijedanja Allahove vjere, da bi poslužio kao povod da Allahovo jedinstveno i velicanstveno carstvo bude uocljivo od strane sviju i da na taj nacin širi vjerski moral. Naspram ove njegove pameti, znanja i umjetnicke moci, ljudi su se lakše odazivali pozivima u vjerovanje u Allaha, dž. š. Sulejman, a. s., je na najljepši nacin dobio odgovor za svoju privrženost Allahu i ostvario jednu veoma veliku vlast poznatu u cijelom svijetu. Njegova moc i vlast je hiljadama godina zasljepljivala oci mnogih ljudi, bivala temama raznih romana, slika, filmova.


I spomen na tebe visoko uzdigli! (Al-Inširah, 4)
Ta, doista, s mukom je i last. (Al-Inširah, 5)

U ovom poglavlju smo se doticali razlicitih blagodati i superiornog znanja kojima je bio obdaren Sulejman, a. s. Medutim, postoji jedno pitanje koje u ovom kontekstu narocito treba naglasiti. U ajetima se saopcava da je u biti Allah, dž. š., Gospodar svjetova, bio taj koji je davao sve te blagodati, koji je poimao znanja i cinio sve ono što se dogada. Sve ono što je Sulejman, a. s., radio dešavalo se Allahovom voljom i odredbom. Naprimjer, u jednom kur’anskom ajetu Allah, dž. š., se obraca na slijedeci nacin: “i ucinismo da Sulejman pronikne u to...” (Al-Anbiya’, 79). Iz ovog ajeta proistice da ni jedan insan nece moci proniknuti ni u kakvu mudrost, da nece moci iznijeti nikakav sud ukoliko to Allah, dž. š., tako ne odredi. Apsolutno je nemoguce da insan svojom moci pronikne u neki dogadaj, da postigne sud i da mišljenje, pošto je, Allah, dž. š., Taj koji daje presudu. On je Onaj koji posjeduje mudrost i sud, a osoba koja daje odluku je jedino povod; ona uspijeva dati odluku samo zato što Allah, dž. š., tako odreduje.
U nastavku istog ajeta, nakon što saopcava da je potcinio planine i ptice da Ga, s Davudom, Sulejmanovim ocem, hvale, Allah, dž. š., kaže slijedece: “to smo Mi bili kadri uciniti”. Allah, dž. š., je Taj koji je Davuda, a. s., poducio zanatu izrade pancira, koji je Sulejmanu, a. s., pokorio jaki vjetar i da mu rastopljeni bakar tece. U 81. ajetu poglavlja Al-Anbiya’ Allah, dž. š., kaže slijedece: “Mi sve dobro znamo”. Apsolutno je nemoguce da bilo koji covjek posjeduje neko znanje bez volje Sveznajuceg Allaha, dž. š. U ishodu saznanja koje je godinama citao ili ucio, covjek se može smatrati ucenim, medutim nikada ne smije gubiti iz vida da je Allah, dž. š., Taj koji daje znanje. To što neki covjek posjeduje neko znanje, samo je ishod Allahovog davanja znanja tom covjeku. Sasvim ocita formulacija ove cinjenice su rijeci meleka: “Hvaljen neka Si” - rekoše oni - “mi znamo samo ono cemu Si nas Ti poucio; Ti Si Sveznajuci i Mudri.” (Al-Baqarah, 32)
“Pravi široke pancire i čestito ih pleti!” - i činite dobro... ...jer Ja vidim šta radite vi.” (Saba’, 11)
Vojsku Sulejmana, a. s., Allah, dž. š., je podržao džinima i pticama, a njemu podario veoma moćnu vlast na zemlji. Nijedna država se nije mogla suprotstaviti njegovoj vojsci, a onima koji su se suočavali sa ovom moćnom vojskom nije preostajalo ništa drugo do potčinjavanje. Kao što je to saopćio u 80. ajetu sure Al-Anbiya’, Allah, dž. š., je Sulejmana, a. s., naučio da izrađuje pancire da ih štite u borbi s neprijateljem. Panciri, štitovi i razno drugo oruđe izrađeno ovim znanjem njegovu vojsku učinilo je još više nepobjedivom.