DŽINI U KUR’ANU


U prethodnim poglavljima knjige govorili smo o tome da je stavljanje džina pod Sulejmanovu, a. s., komandu bila velika podrška od strane Allaha, dž. š. U ovom poglavlju cemo se zadržati na detaljima koji se u Kur’anu iznose o džinima.
U Kur’anu se saopcava da su džini stvoreni od vatre. Ajeti u vezi sa time glase:
(On je) džina od plamene vatre (stvorio). (Ar-Rahman, 15)
A još prije Smo stvorili džine od vatre užarene. (Al-Hidžr, 27)
Analiziranjem kur’anskih ajeta do izražaja dolazi cinjenica da i džini posjeduju živote nalik ljudskim zajednicama. U ajetima se govori o tome da i džini imaju prethodna pokoljenja; i oni imaju svoje loze i pretke (Al-Araf, 38; Al-Kehf, 50). Džini žive u jednoj dimenziji razlicitoj od one u kojoj žive ljudi, medutim, oni ljude mogu vidjeti, slijediti i slušati njihov govor.
Jedan od džina, Ifrit, rekao je Sulejmanu, a. s., da prijestolje kraljice Sabe može donijeti prije no što on i ustane sa svoga mjesta, te naglasio: “...ja sam za to snažan i pouzdan” (An-Naml, 39). Ovom formulacijom se, možda, išareti da se on veoma velikom brzinom krece sa jednog na drugo mjesto, da je u stanju predmete sa jednog prenositi na drugo mjesto.
Cilj stvaranja džina Allah, dž. š., je saopcio slijedecim ajetom: “Džine i ljude Sam stvorio samo zato da Mi se klanjaju” (Az-Zariyat, 56). I oni se opominju i upozoravaju poslanicima i knjigama objavljenim tim poslanicima, stavljaju se na iskušenja, ibadete i cine poslušnost, a u ishodu toga ce biti nagradeni ili kažnjeni od Allaha, dž. š. U kur’anskom poglavlju Al-An’am se kaže slijedece:
“O, skupe džinski i ljudski, zar vam iz redova vas samih poslanici nisu dolazili koji su vam ajete Moje kazivali i upozoravali vas da cete ovaj vaš dan docekati?” Oni ce reci: “Mi to priznajemo na svoju štetu.” Njih je život na Zemlji bio obmanuo i oni ce sami protiv sebe posvjedociti da su bili nevjernici. (Al-An’am, 130)
Kao što se saopcava u navedenom ajetu, iskušenja džina i ljudi medusobno su veoma slicna. Neki od njih se, takoder, zavaravaju prolaznim ljepotama dunjaluckog života; udaljavaju se sa Pravog Puta iako su bivali upozoravani. Opet, iz kur’anskih ajeta se razumije da su džini slušali upute poslanika, da slušaju ucenje Kur’ana i da svoje zajednice opominju onim što su culi. U poglavlju Al-Ahkaf se na slijedeci nacin saopcava kako su džini slušali Kur’an:
Kada ti poslasmo nekoliko džina da Kur’an slušaju, kada dodoše da ga cuju, oni rekoše: “Pst!” A kad se završi, vratiše se narodu svome da opominju. “O narode naš,” - govorili su - “mi smo slušali Knjigu koja se poslije Musaa objavljuje, koja potvrduje da su istinite i one prije nje, i koja ka istini i na Pravi put upucuje. (Al-Ahkaf, 29-30)
U nizu ajeta Allah, dž. š., se obraca zajedno i insanima i džinima, upucuje im razne savjete i upozorava ih džehennemskim azabom. U 38. ajetu sure Al-A’raf Allah, dž. š., kaže slijedece: “Ulazite u Džehennem s narodima, sa džinima i ljudima koji su prije vas bili i nestali!”... A stanje zajednica džina i ljudi koji su negirali Kur’an, koji je Muhammedu, a. s., objavljen kao vodic na Pravom Putu se na slijedeci nacin saopcava u suri Al-Isra’:
Reci: “Kad bi se svi ljudi i džini udružili da sacine jedan ovakav Kur’an, oni, takav kao što je on, ne bi sacinili, pa makar jedni drugima pomagali.” (Al-Isra’, 88)
Neki od ajeta u kojima se Allah, dž. š., obraca zajedno i ljudima i džina, glase:
Na takvima se treba ispuniti Rijec recena o narodima: džinima i ljudima koji su prije njih bili i nestali, jer - oni su, zaista, nastradali. (Al-Ahkaf, 18)
Mi smo za Džehennem mnoge džine i ljude stvorili; oni srca imaju - a njima ne shvacaju, oni oci imaju - a njima ne vide, oni uši imaju - a njima ne cuju; oni su kao stoka, cak i gori - oni su zaista nemarni. (Al-A’raf, 179)
Džini vjernici i džini nevjernici
U Kur’anu se govori da jedan dio džina vjeruje u Allaha, dž. š., i da se drže Pravog Puta, a da su jedan dio njih nevjernici i odmetnici. Džini vjernici slušaju kada se uci Kur’an:
Reci: “Meni je objavljeno da je nekoliko džina prisluškivalo i reklo: ‘Mi smo, doista, Kur’an, koji izaziva divljenje, slušali, koji na Pravi Put upucuje - i mi smo u nj povjerovali i više nikoga necemo Gospodaru našem ravnim smatrati’, a On nije - neka uzvišeno bude dostojanstvo Gospodara našeg! - uzeo sebi ni druge ni djeteta (Al-Džinn, 1-3)
Jedan dio džina koji slave i velicaju Allaha, dž. š., koji Mu ne pripisuju nikakvog druga su muslimani, vjernici. Osjecaju veliko oduševljenje prema Kur’anu, pridržavaju se Allahovih naredbi i savjeta. Oni su svjesni da medu njima postoje i oni koji ne vjeruju, i to na slijedeci nacin izražavaju:
Jedan naš bezumnik je o Allahu laži govorio, a mi smo mislili da ni ljudi ni džini o Allahu laži ne govore. (Al-Džinn, 4-5)
Ono što je na nebesima i ono što je na Zemlji hvali Allaha, Njemu - vlast i Njemu - pohvala; On sve može! On vas stvara, pa ste ili nevjernici ili vjernici. Sve što vi radite Allah dobro vidi.  (At-Tagabun, 1-2)

On je nebesa i Zemlju mudro stvorio, i On vam obličje daje, i likove vaše čini lijepim, i Njemu će se sve vratiti. On zna šta na nebesima i na Zemlji postoji i zna šta krijete i šta pokazujete; Allah zna svačije misli. (At-Tagabun, 3-4)
Džini su medusobno podijeljeni u nekoliko razlicitih grupa. Neki su iskreni vjernici, neki mušrici, a neki su oni koji iznose laži o Allahu, dž. š. U nastavku sure Al-Džin džini vjernici iznose slijedece podatke o generalnom stanju džina:
A medu nama ima i dobrih i onih koji to nisu, ima nas vrsta razlicitih; i mi znamo da ne možemo Allahu na Zemlji umaci i da od Njega ne možemo pobjeci; i mi smo, cim smo Kur’an culi, u nj povjerovali... (Al-Džinn, 11-13)
Džini su, poput ljudi, bica koja su zadužena Allahovom Knjigom. Oni ce, isto tako, položiti racun pred Allahom, dž. š., za sve ono što su uradili i, bez ikakve nepravde, dobit ce ono što su zaslužili. Džini vjernici su obradovani lijepom nagradom od Allaha, dž. š.:
...a ko u Gospodara svoga vjeruje, ni štete ni nepravde ne treba se bojati; i ima nas muslimana, a ima nas zalutalih; oni koji islam prihvate Pravi Put su izabrali. (Al-Džinn, 13-14)
A one koji negiraju Allahovo postojanje i cine zulum ocekuje slijedeci ishod:
A nevjernici ce u Džehennemu gorivo biti. (Al-Džinn, 15)
...”Napunit cu, zaista, Džehennem džinima i ljudima - zajedno!” (Hud, 119)
Susreti džina i ljudi

Dželi sulus levha kaligrafija u okruglom medaljonu, sa ivičnim ukrasom izrađenim od 22 karatnog zlata i u rokoko stilu: Ya Muhammed, a. s., i sa imenima četvorice halifa u ćoškovima.
Iz kur’anskih ajeta se sasvim jasno razumije da se, voljom Allaha, dž. š., džini mogu susretati sa ljudima, da cak mogu uci pod komandu ljudi. Allah, dž. š., je džine stavio pod komandu Sulejmana, a. s., koji ih je koristio u razlicitim poslovima.
Bitno pitanje koje je ovdje potrebno naglasiti je i nacin na koji ljudi mogu komunicirati sa džinima. Unatoc tome što to u potpunosti nije rasvijetljeno, ‘‘prizivanje džina’’ danas je veoma raširena pojava. Vecina je ljudi tokom svoga života jednom ili više puta prizivalo džine. Ovo je narocito medu omladinom veoma raširena praksa. Iako to poneki nazivaju ‘‘prizivanje srca’’, a neki ‘‘prizivanje duhova’’, u biti, džini su ti koji se pojavljuju prilikom ovih seansi. (Unatoc tome što u odredenim situacijama nema džina, ljudi se sami uvjeravaju u suprotno.)
Medutim, ovi džini su vecinom nevjernici, džini ateisti. A, cineci to, džini nevjernici najvjerovatnije imaju za cilj zavodenje ljudi i oni žele prouzrokovati njihovo uzaludno trošenje vremena. Što se tice ljudi, oni, obmanuti ovim džinima, smatraju da ce sebi priuštiti neku dobit, da ce uspjeti dobiti neka saznanja o gajbu. Medutim, nemoguce je da džini, mimo Allahove volje, saopce covjeku vijesti o gajb dogadajima. Upravo, kao što je to saopceno u ajetu “...i kad se on srušio, džini shvatiše da ne bi na muci sramnoj ostali da su buducnost prozreti mogli” (Saba’, 14), dokaz tome je to što su oni za smrt Sulejmana, a. s., naknadno saznali. Osim toga, ne smije se gubiti iz vida cinjenica navedena u 65. ajetu sure An-Naml: “Reci: “Niko, osim Allaha, ni na nebu ni na Zemlji, ne zna šta ce se dogoditi...”
Oni koji su džine smatrali ravnim Allahu, dž. š.
Pojedini ljudi misle da džini posjeduju odredenu moc koja pripada njima. Medutim, to je jedna velika zabluda. Allah, dž. š., je Taj koji je stvorio džine i oni ne posjeduju nikakvu moc koja pripada njima. Apsolutno je nemoguce da, bez Allahove volje, oni covjeku nanesu neko zlo ili, pak, korist. Medutim, unatoc tome, neki ljudi ocekuju pomoc od džina i prihvataju ih kao svoje zaštitnike:
Nevjernici smatraju džine ravne Allahu, a On je njih stvorio, i izmislili su, ne misleci šta govore, da On ima sinove i kceri. Hvaljen neka je On i vrlo visoko iznad onoga kako Ga oni opisuju! (Al-An’am, 100)

Dželi sulus levha Omera Vasfi Efendija, 50. ajet sure Sad:
“Edenski vrtovi, čije će kapije biti za njih otvorene.”
U jednom kur’anskom ajetu Allah, dž. š., na slijedeci nacin saopcava da su, tražeci pomoc od džina, ljudi krenuli u stranputicu:
I bilo je ljudi koji su pomoc od džina tražili, pa su im tako obijest povecali. (Al-Džinn, 6)
U drugom ajetu se, kroz govor meleka, saopcava da su se neki ljudi pokoravali džinima:
Meleci ce odgovoriti: “Hvaljen neka si, Ti si Gospo-dar naš, izmedu nas i njih nije bilo prijateljstva; oni su se džinima pokoravali i vecina njih je vjerovala u njih.” (Saba’, 41)
Jedan od najbitnijih razloga zbog kojih neki ljudi džine smatraju ravnim Allahu, dž. š., i ocekuju pomoc od njih je to što misle da oni posjeduju saznanja o gajbu. Medutim, to je jedna velika zabluda: Allah, dž. š., u kur’anskim ajetima saopcava da džini ne posjeduju znanje o gajbu (Saba’, 14). U Kur’anu se kaže da džini nisu vodici za ljude, da im, štaviše, šapucu nakicene govore kako bi ih zaveli sa Pravog Puta. Medutim, ne smije se gubiti iz vida da je nemoguc bilo kakav utjecaj džina na ljude mimo Allahove volje. Njih je stvorio Allah, dž. š., i oni se kao, uostalom, i sve živo u kosmosu, ponašaju uz pomoc Allahove volje:
Tako smo svakom vjerovjesniku neprijatelje odredivali, šejtane u vidu ljudi i džina koji su jedni drugima kicene besjede govorili da bi ih obmanuli - a da je Gospodar tvoj htio, oni to ne bi ucinili; zato ti ostavi njih, i ono što izmišljaju. (Al-An’am, 112)

Yesarizade (Mustafa Izzet) (1770-1849) H.1258. Zerendut levha urađena dželi talik kaligrafijom na plavoj podlozi, sa ivičnom bordurom ukrašenom u rokoko stilu: “Barek Allah-u Taala” (Da Allah da berićet)
I džini koji ljude zavode sa Pravog Puta, i džini koji cine širk ce, kao odgovor, za ova svoja djela od strane Allaha, dž. š. biti kažnjeni vjecnim azabom Džehennema. Oni koji u toku dunjaluckog života budu obmanuti varljivim rijecima džina na Ahiretu ce shvatiti da su pali u veliku zabludu, pošto ce se tog dana od njih udaljiti svi oni zbog kojih su padali u širk; shvatit ce da su sami pred Allahom, dž. š. A kada shvate da ce biti kažnjeni džehennemskim azabom, preklinjat ce na slijedeci nacin:
I nevjernici ce reci: “Gospodaru naš, pokaži nam džine i ljude, one koji su nas zaveli, da ih stavimo pod noge naše, neka budu najdonji.” (Fussilat, 29)
A u drugom ajetu se kaže da ce njihovo vjecno boravište biti vatra:
A na Dan kada On sve sakupi: “O skupe šejtanski, vi ste mnoge ljude zaveli!” - “Gospodaru naš,” - reci ce ljudi, šticenici njihovi - “mi smo jedni drugima bili od koristi i stigli smo do roka našeg koji si nam odredio Ti!” - “Vatra ce biti prebivalište vaše” - reci ce On - “u njoj cete vjecno ostati, osim ako Allah drugacije ne odredi.” Gospodar tvoj je zaista Mudri i Sveznajuci. (Al-An’am, 128)
Kazna koja ocekuje džine nevjernike

“Ulazite u Džehennem s narodima, sa džinima i ljudima koji su prije vas bili i nestali!” - reći će On. (Al-A’raf, 38)
U suri Ar-Rahman podsjeca se da su džini i ljudi bespomocna bica koja djeluju uz pomoc Allahovog nadahnuca. Saopcava se da, u slucaju negiranja Allahovih znakova, nece moci postici nikakav uspjeh, pošto je Allah, dž. š., jedini Gospodar Zemlje i nebesa:
O, družine džina i ljudi, ako možete da preko granica nebesa i Zemlje prodrete, prodrite, moci cete prodrijeti jedino uz veliku moc! (Ar-Rahman, 33)
A što se tice odgovora kojeg ce dobiti oni koji se nadu u jednom ovakvom poduhvatu, on je saopcen u slijedecem ajetu: “Na vas ce se ognjen plamen i rastopljeni mjed prolivati, i vi se necete moci odbraniti” (Ar-Rahman, 35). Upravo su džini vjernici svjesni ove cinjenice i, kao što je i saopceno ajetom: “i mi znamo da ne možemo Allahu na Zemlji umaci i da od Njega ne možemo pobjeci’’ (Al-Džinn, 12), svjesni su svoje bespomocnosti. U nastavku istih ajeta se na slijedeci nacin saopcava da je Džehennem odredište za džine i zajednice ljudi koji su se pobunili protiv Allaha, dž. š.:
A kad se nebo razdvoji i kao ucvrkan zejtin rumeno postane - pa, koju blagodat Gospodara svoga poricete?! - tog Dana ljudi i džini za grijehe svoje nece biti pitani - pa, koju blagodat Gospodara svoga poricete?! - a grješnici ce se po biljezima svojim poznati, pa ce za kike i noge šcepani biti - pa, koju blagodat Gospodara svoga poricete?! “Evo, to je Džehennem koji su grješnici poricali!” (Ar-Rahman, 37-43)
Tokom ovog poglavlja iznijeli smo razlicite odlike džina. Kur’anskim ajetima smo ilustrirali da posjeduju istu odgovornost kao i ljudi, ali da, po prirodi stva-ranja, imaju razlicite odlike. Nesumnjivo, gospodarenje ovim bicima koja su razli-cita od ljudi blagodat je koju daje Allah, dž. š., jedino kao odgovor na jedan dubok i snažan iman. Sulej-man, a. s., je bio uzvišeni pej-gamber koga je Allah, dž. š., nagradio ovim nimetom. Allah, dž. š., je ukazao svoj rahmet Sulejmanu, a. s., i nagradio ga jednom veli-kom dominacijom, koju je podario neznatnom broju Svojih robova na Zem-lji.